dinsdag 4 oktober 2011

Caldas da Rainha


english in green...










deze stad stal mijn hart... een beetje door het verhaal van koningin Leonor : op een dag (1484) reed ze door het stadje en zag mensen baden in poelen waren 'vieze' dampen uit opstegen...toen ze vroeg wat dit was, vertelden ze dat dit deugdoend voor gewrichten en reuma was... de koningin die zelf aan reuma leed, nam een bad en vervolgde haar weg... na een half uurtje voelde ze de weldadige werking en besloot terug te keren (hat stadje Tornado is hiernaar vernoemd) en verkocht haar juwelen en kant om daar een ziekenhuis te laten bouwen...nog later liet ze er ook een park en een kerk bouwen... voor mij een grootse daad in die tijd van een koninklijke vrouw naar de bevolking toe ... maar ook door haar diversiteit en de toch wel rustige sfeer ondanks dat het een stad is ...




this town stoled my heart a bit ... maybe because the story of Queen Eleonor but also for her diversity...and the good atmosphere...




weer zie je overal prachtige details en van die gevlekte prachtige irissen...


again there're so many beautiful details and the most beautiful speckled irises...






en dan is er heel mooie project door studenten gemaakt maar zeker het bekijken waard voor al wie van mozaiek en keramiek houdt ...niet te geloven dat er nergens iets over geschreven staat... geen tegeltje is gelijk...

and there's also the beautifulroject made by students... if you like mosaic and ceramic you sure most take a look... none of the tiles is the same ...





een rustig plekje voor je picnic...iets wat de Portugezen vaker doen, ergens in het park of buiten eten...

it's also a quiet place to do a pic-nic... you see in Portugal offen people who eat outside in parcs...





en dit prachtige beeld werd gemaakt voor Leonor...was het haar hart dat groeide voor de bevolking of het hart van de bevolking dat groeide voor haar ??... het is in ieder geval prachtig...en ik ga er zeker eens terug, voor een zwavelbad en het museum van José Malhoa

and this statue ´s made for Eleonor... was it her hearts growing for the people or the people hearts growing for her ? what it ever was it is so beautiful ! ... and I'll sure go back... for taking a bath and to visit the museum (link above)

4 opmerkingen:

  1. mooi ! Die tegeltjes zouden ik ook wel eens van nabij willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. inderdaad een prachtige stad, moet ik onthouden, want portugel staat nog altijd op mijn verlanglijstje:)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je zult straks helemaal vol zitten met ideetjes, stel ik me voor!! knufzz..peebee

    BeantwoordenVerwijderen