woensdag 13 november 2013

plisseren van wol en zijde ...

english in green ...






de laatste lessen voor mijn operatie leerden we verschillende technieken om zijde en wol te plisseren... met 3 kochten we 5 meter wol aan en deelden die zodat we elk ongeveer een breedte hadden van 50cm... ik gaf het een basiskleur van oud geel ( een kleur die ik zelf maakte ) en het stuk werd in twee geknipt en ging even onder de overlock...

in the last class before my surgery , we learned how to pleat wool and silk ... we bought with 3 students 5meter wool and took each a piece about 50cm x5m ... I gived it a base of old yellow (collor made by me) and after that I cut it in two pieces of 25cmx5m ...





bij de eerste techniek, ging de wol door het plisseerapparaat van Gil... (vergat ik door de drukte foto van te nemen )... daarna ging het geplisseerde in een petroleum (ook zelfgemaakt verfbad rond de 70°(ook zelfgemaakt )

for the first technique the wool got through the pleat plate of Gil  (I forgot to take a picture)...ten I put it in a petrol paint ...




ik vond de plooien niet intens genoeg en het was totaal niet vervilt ... Gil gaf ons de raad om het opnieuw te plisseren en in de wasmachine te gooien ...

I wasn´t satisfied by the result, Gil gives us the advice to repleate it and put it in the laundry ...





ondertussen vond ik een plisseerapparaatje op Ebay en kon ik thuis verder doen ...

in the meanwhile I bought my own pleateplate on Ebay and so I could do it at home ...





na afloop worden de draadjes strak geknoopt en het pakketje ging in de machine op 90°

after pleating , I tied the yarn and put the whole package in the machine at 90°




nu zitten de plooitjes er veel steviger in en is het zachtjes vervild ...de lengte is nog ruim 2,5meter...

now I like the result, the pleating is stronger and it´s also a light felting process ... the lenght of the scarf is over the 2,5 m ....


2 opmerkingen: