dinsdag 7 januari 2014

TRC Leiden

english in green ...





één van de dingen die je zeker eens moet doen als je in Leiden bent is een bezoekje brengen aan het TRC (textiel research centrum)... het draait volledig op vrijwilligers en ik zag er laatst een prachtige tentoonstelling over borduren (het meeste toegepast op kledij )...

if you visit Leiden one of the things to do is to visit the TRC (textile resaerch center)...lastI saw there beautiful embrodery work , mostly on clothes...




ik heb een voorliefde voor zulk wit borduurwerk, het fragiele raakt me tot in het diepst van mijn tenen ...

I love this very fragile embrodery ...





en blauwtinten doen het ook altijd prachtig ...

and also those shades of blue ´re beautiful ...





en er was prachtig borduurwerk met keverschildjes ...en volgens de streek waar het gemaakt werd, waren er religies die dit enkel toestonden als er geen kevertjes speciaal voor gedood werden ...oefff.... 

and there was amazing textile with embrodery of beetle shields .... and some religion only tolerated it as the beetles ´re already dead ... 






deze waren miniatuuruitvoeringen van bruidskledij ...

those were wedding clothes in miniature ....





dit stuk is gebaseerd op het dragen en wiegen van een kind ...het werd geweven op een voetweefgetouw, de maakster kwam daar in die dagen een demonstratie van geven die ik helaas niet kon bijwonen ... (op de vorige foto zie je aan de muur enkele afbeeldingen hieromtrent )

this was made with a foot loom ... on the previous picture you can see on the wall some pictures of this ...






maar toen ik er was , kreeg ik na een babbel met één van de medewerksters over kleuren en ontkleuren van textiel een uitnodiging om de volgende dag langs te komen voor een indigo experiment met een groep uitTaiwan ....

and while I was there I was invited to come for an inigo experiment with people from Taiwan ...





we kregen een uitgebreide uitleg en dan konden we één doekje verven , we konden werken met batik of volgens de shibori techniek .... mij leek een shibori werkje wel leuk ....


they gaved a great powerpoint about the plants, the harvest and the baths .... and then we could make one experiment ... I choose for the shibori technique ...






zij hebben de gewoonte om met baden te werken die in de grond verwerkt zijn ....dus ook hier stonden de baden op de grond (moordend voor de rugjes ! )....

they´ve the habitude to work in baths who´re build in the ground so also her the baths stood on the floor  ( not very ergonomic ! )




maar iedereen hielp elkaar wat .... dit was een batikje 

but we helped each other ... this ia a batic experiment ...






ik wou een schakering van verschillende blauwtinten dus ik deed geen 30 dompelbaden om een egaal donkere tint te bekomen ... het ontplooien blijft een verrassing ...

I choose for a result with different shades of blue, so I dunked not 30 times to become a realy dark indigo ....the surptise is always by the unfolding ...





maar het resultaat viel aardig mee ... ik ga er in de lente vast nog eens heen ...

but I liked the result ...I ´ll go back to the TRC in spring ....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten