donderdag 5 december 2013

marmeren op stof ...

english in green ...

ik kom er minder vaak toe om te bloggen als ik zou willen, want er is zo veel nieuws dat ik leer, maar anderzijds is er door mijn operatie ook een heel grote beperking in wat ik kan op een dag ...soms lijkt het alsof ik maar op 15% van mijn vermogen draai ...maar ik vrees dat ik hier ook doorheen moet en het pad moet gaan zoals het zich ontvouwt ... des te meer geniet ik van mijn avondlessen bij Gil...het is een vol programma en we leren wekelijks iets nieuws , in onze eigen tijd experimenteren we verder en af en toe hebben we de kans om iets extra bij te volgen ... marmeren op stof was zo een extraatje ...

I can´t blog as much as I should want... I learned so much new things, but also the surgery gives me a lot of limits ans I must spend my good time on the things I realy like , for this moment they ´re my textile classes, my family and a few friends of course , the little swaps I make and in my rest time I crochet , knit or read a little bit ... one of the extra lessons I could follow last month was marbling on fabrics ...



ik had de afgelopen jaren tijdens de kalligrafie vakanties wel gemarmerd op papier en ook deze keer experimenteerde ik met enkele blaadjes papier ...

I ´ve experimented the past years on my calligraphie vacations (link above ) with marbling on papers and so I tryed out some papers now ...



maar natuurlijk was het de bedoeling om te zien wat het op verschillende soorten stofjes zou geven ... voor mij was dit een groot verschil met papier , maar het was voor iedereen een experiment om met deze ondergrond en verf te werken ... als ondergrond gebruikten we guar...carageen kan ook , maar dit moet ik zelf nog eens uittesten, volgens mij gebruikten we dit in Ierland en gaf dat betere resultaten in de zin dat het bad veel netter bleef ...we marmerden in aluminium bakjes en ik vraag me af of een plastiek bak niet beter was geweest (iets wat ik me herinner van mijn suminagashi techniek)... deze is op een combinatie van satijn en zijde ...

but of course the target was to experiment on fabrics... it was for al of us an experiment so we had to try out everything ... as bath we used guar, it can also with carageen, but we didn´t that try out this time ... I guess that also of the material of the bin we used has his influence, we used an aluminum one , but from the suminagashi I remerber that they prefered plastic ... so I´ll try this later again ... this one is on a satin and silk fabric ...




ook deze twee zijn op satijn en zijde mix...

those two ´re also on the combination of satin and silk ...




de volgende vond ik zelf een heel mooi resultaat op zijde en linnen ...

the next one I like a much , it´s on linen and silk ...




op een zeer luchtig geweven linnen gaf het ook een bijzonder resultaat ...

on an open woved linen it gaved also a special result ...




ik heb er wit papier onder gelegd om het beter te kunnen zien ...

I put white paper under the fabric to see better the result ...




een resultaatje op zijde ...

a try out on silk ...




ik had ook nog restjes liggen van een open geweven stofje waar zeker linnen in verwerkt is , maar niet de juiste samenstelling van weet ....

I had also some open woven textiles , I know not sure the combination of the materials , but there is some linen in ...




maar ze gaven wel leuke resultaatjes ...

but they gived nice results ...





ik had ook nog een dikke katoen, maar daar zat nog heel wat apret in , dus dat nam de verf niet zo goed op, toch vond ik wazige wel leuk ...

I tryed also a heavy cotton, but there was still to much ´apret ´in it and it took not the paint sufficiently... but even I like the result ...




en natuurlijk kon ik het niet laten om eens op tyvek uit te proberen ....

and of course I had to try it out on tyvek ...







op zich was het een leuk experiment ... er zijn nog heel wat mankementjes aan , het bad werd echt heel snel vies, zodat je vaak restslingertjes verf had , volgens mij was de guar , ook het vloeibaarste bad dat gemaakt werd te dik, en de Puebo verfjes vloeiden niet genoeg open, waardoor extreem veel verf verbruikt werd en het bad vies werd ... misschien heb ik deze maand wel eens een dagje om op mijn eigen tempo te experimenteren ...

it was a nice experiment with a lot of things that must change ... I hope I can retry in december one day ...








2 opmerkingen:

  1. Wat supermooi. Ik wou je even laten weten dat we als Dutch Swappers onder een nieuwe naam weer een adventskalender hebben dit jaar, iedere dag een nieuw idee!! (en je kan hem ook op je eigen blog plaatsen zelfs als je zou willen) http://www.samenspinsels.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen